بالا بردن سرعت اینترنت با یک دستور کاملا ساده

بالا بردن سرعت اینترنت با یک دستور کاملا ساده

در ویندوز XP Pro درحالت پیش فرض Packet Scheduler سیستم را به ۲۰ % از پهنای باند یک اتصال به اینترنت محدود می کند. یعنی اگر شما این تنظیمات را تغییر ندهید قادرید از ۲۰ درصد پهنای باند اتصالتان به اینترنت بهره ببرید. برای اینکه بتوانید از ۱۰۰ درصد پهنای باندتان استفاده کنید و سرعت بالاتری را در اتصال به اینترنت تجربه نمایید، مراحل زیر را انجام دهید :

ادامه مطلب ...

آشنایی با خطای سخت افزاری سیستم

آشنایی با خطای سخت افزاری سیستم

یکی از اصلی ترین عملیات کامپیوتر در هنگام روشن شدن عملیات POST یا Power On Self Test میباشد. که تمامی نرم افزارها و قطعات سخت افزاری لازم برای بوت سیستم را تست کرده و آماده به کار میکند و در واقع کامپیوتر شما بعد از فشردن کلید Pwoer توسط شما، در ابتدا تمامی فرمانها را از بایوس کامپیوتر دریافت می کند. از اینرو بایوس وظیفه دارد که مشکلات سخت افزاری را به شما گوشزد کند.
همه بایوس ها در هنگام درست بوت شدن سیستم یک بوق کوتاه در شروع کارد میزنند که این بوق به معنی درست و کامل کار کردن تمامی نرمافزارها و سخت افزارهای اصلی سیستم است، اما گاهی نیز اتفاق می افتد که یک یا چندی از برنامه ها یا قطعات معیوب شده یا به عللی از انجام وظیفه باز می مانند، اینجاست که بایوس با تنها راه ارتباطی مستقیم با کاربر ( بوق ) شما را آگاه می سازد.
کدهای بوقی بایوس
AWARD :
بایوس آوارد عمدتا به پیامهای خطا برای آگاه کردن کاربران از وجود مسئله اتکا دارد، اما چند کد بوقی مشهور وجود دارد که این تراشه بایوس تولید میکند:
تعداد بوقها در عملیات
Post مفهوم بوق نا محدود (تکرار شوند) خطای حافظه سیستم یک بوق بلند پس از دو بوق کوتاه خطای کارت گرافیک یک بوق باند پس از سه بوق کوتاه خطای گرافیک یا حفظه گرافیک بوقهای با ارتفاع بالای نا محدود (تکرار شونده) خطای داغ شدن پردازنده بوقهای با ارتفاع بالا ،با ارتفاع پایین ( تکرار شونده)
خطای پرازنده کدهای بوقی بایوس
AMIBIOS :
بایوس
AMIBIOS محصول شرکت American Megatrends یکی از بایوسهای متداول است و آخرین نگارش تعدادی کد بوقی دارد که اشکالات زمان بوت شدن را به کاربران می گوید: تعدا بو قها در زمان راه اندازی (پیش از POST) مفهوم بوقها 1 دیسکت را در دیسکران A: قرار دهید 2 فایل AMIBOOT.ROM بر روی دیسکت بوت شدنی نیست 3 خطای حافظه سیستمی 4 عملیات روز آمد سازی بایوس موفقیت آمیز بوده است 5 خطای خواندن دیسک 6 خرابی فرمان صفحه کلید 7 حافظه فلش بایوس تشخیص داده نشده است 8 خرابی کنترل کننده دیسکت ران 9 خطای مجموع بررسی (checksum) بایوس 10 خطای پاک کردن حافظه فلش 11 خطای برنامه سازی حافظه فلش 12 اندازه فایل AMIBOOT.ROM درست نیست ( یا حضور ویروس) 13 نا همسانی تصویر BIOS ( فایل ROM دقیقا همان نسخه درون بایوس نیست) تعداد بوقها در زمان POST 1 خطای Timer احیای حافظه سیستم 2 خطای پریتی حافظه سیستم 3 خطای آزمایش خواندن / نوشتن حافظه سیستم 4 زمان دار تخته مدار مادر کار نمیکند 5 خطای پردازنده 6 کامپیوتر نمی تواند به حافظه حالت حفاظت شده برود 7 خطای استثنای عمومی (مربوط به پردازنده) 8 خطای حافظه نمایش ( مربوط به کارت ویدئویی) 9 خطای مجموع بررسی

AMIBIOS ROM 10 خطای خواندن / نوشتن رجیستر CMOS 11 اشکال آزمایش حافظه نهانگاهی (cache) نکته : اگر موقع عملیات POST یک ، دو یا سه بوق بشنوید، تعویض کارتهای RAM را در نظر بگیرید یا دست کم آنها را بررسی کنید تا اطمینان یابید که درست نصب شده اند. اگر در عملیات POST هشت بوق بشنوید اطمینان یابید که کارت ویدئویی درست نصب شده است، ممکن است لازم باشد که آن را عوض کنید. اگر موقع عملیات POST تعداد بوقها با آنچه گفته شد متفاوت بود ( چهار تا هفت یا 9 تا یازده بوق)، ممکن است یک مسئله جدی در تخته مدار مادر یا قطعات دیگر وجود داشته باشد، کامپیوتر را به یک تعمیرگاه تخصصی ببرید.

کامل ترین مرجع خطاهای مودم

کامل ترین مرجع خطاهای مودم خطای 

 DUNS 678  و 679 : 678 پاسخی وجود ندارد . 679 . نمی تواند حامل (carrier) را بیابد . کلیه نسخه های ویندوز : این خطا رخ می دهد چنانچه : 1 . شماره اشتباهی بگیرید 2 . مشکلی در ISP یا شبکه تلفن شما وجود دارد 3 . قبل از زمان مورد نظر مودم شما قادر به دست دهی (handshake) با مودم راه انداز نمی باشد .4 . برای شنیدن صدای اتصال ، speaker مودم را استفاده نمایید . مطمئن شوید که شماره گیری می نماید و صدای پاسخ مودم راه دور را می شنوید . 5 . با کمک تلفن عادی ، شماره را بگیرید و مطمئن شوید که صدای پاسخ مودم راه دور را می شنوید .6 . مطمئن شوید که # تلفن با کمک DUNS شماره گیری می شود ، modem log را بررسی نمایید . ( چنانچه شماره گیری # صورت نپذیرفت E1 را به تنظیمات دیگر اضافه نمایید این کار می تواند به شما کمک نماید . همچنین به این نکته توجه کنید که شما ممکن است تنظیمات تلفنی خود را داشته باشید آن چنان که رقم فاصله راه دور به طور غیر ارادی به شماره تلفن شما اضافه می گردد) .

ادامه مطلب ...

هارد به هارد کردن

هارد به هارد کردن

جهت اجرای این آموزش باید کمی حرفه ای باشید و حواستان را جمع کنید.
رایانه ها معمولا دارای یک هارد دیسک هستند . برای اولین قدم بهتر است که پارتیشن های هارد دیسک خودتان را نامگذاری کنید.
برای این کار به
My Computer رفته و روی یک پارتیشن کلیک راست کنید . گزینه Properties را انتخاب کنید. در پنجره باز شده شما می توانید نام پارتیشن را تغییر دهید. این کار را برای همه پارتیشن ها تکرار کرده و نام آنها را به خاطر بسپارید .

جهت اجرای این آموزش باید کمی حرفه ای باشید و حواستان را جمع کنید.
رایانه ها معمولا دارای یک هارد دیسک هستند . برای اولین قدم بهتر است که پارتیشن های هارد دیسک خودتان را نامگذاری کنید.
برای این کار به
My Computer رفته و روی یک پارتیشن کلیک راست کنید . گزینه Properties
را انتخاب کنید. در پنجره باز شده شما می توانید نام پارتیشن را تغییر دهید. این کار را برای همه پارتیشن ها تکرار کرده و نام آنها را به خاطر بسپارید .
حالا رایانه تان را خاموش کنید . شما هارددیسکی که می خواهید اطلاعات را از آن کپی کنید در اختیار دارید. به دقت ان را بررسی کنید . همه هارد دیسکها به وسیله یک نوع کابل به مادربورد متصل می شوند . در کنار محل اتصال کابل به هارد دیسک محل اتصال فیش برق یا همان
POWER قرار دارد .
اما مهمترین نکته که شما باید به آن دقت کنید جامپرها هستند. معمولا روی بدنه هارد دیسکها نحوه قرار گیری جامپرها توضیح داده شده است.
جامپر یک قطعه ریز است که می توان به وسیله آن تنظیمات یک قطعه سخت افزاری را به صورت فیزیکی تغییر داد.
در جدول موجود روی بدنه هارد دیسک به دنبال وضعیت
Slave بگردید. شما باید جامپر هارد دیسک دوم را با توجه به توضیحات این جدول به حالت Slave تغییر بدهید.
حالا در کیس رایانه خاموش را باز کنید . در کیس رایانه تان دنبال هارد خودتان بگردید. مشاهده می کنید که کابلی آن را به مادربرد متصل کرده است .
این کابل معمولا دارای دو جای اتصال می باشد . ممکن است این کابل هم به هارد دیسک شما و هم به سی دی رام متصل باشد .
شما می توانید از طریق همین کابل هارد دیسک دوم را به مادربرد متصل کنید . برای این کار می توانید جای اتصال دوم را از سی دی رام جدا کنید.
به جای آن هارد دیسک را به این قسمت متصل کنید. حالا شما 2 هارد دیسک را از طریق یک کابل به مادربرد رایانه تان متصل کرده اید.
هارد دیسک رایانه شما به عنوان میزبان و هارددیسک دوم به عنوان مهمان به حساب می آید. حالا باید برق مورد نیاز را برای هارد دیسک مهمان تامین کنید. به نوع فیش
POWER هارد دیسک دقت کنید . یکی از این نوع فیشها احتمالا در رایانه شما به صورت آزاد وجود دارد .
این کابل ها همگی به سیستم اصلی برق رایانه متصل هستند . یکی از این فیشهای آزاد را به هارد دیسک میمان وصل کنید. حالا باید رایانه تان را روشن کنید .
در صورتی که تمام مراحل را درست انجام داده باشید را یانه شما مثل سابق عمل می کند . ویندوز شما بالا می آید.
اما با رفتن به قسمت
My Computer متوجه اضافه شدن پارتیشن های جدید می شوید. پارتیشن های غریبه که نامشان برای شما آشنا نیست همان پارتیشن های هارد دیسک مهمان هستند .
حالا اطلاعاتی را که لازم دارید بین دو هارد دیسک کپی کنید . دقیقا مانند زمانی که روی هارد دیسک خودتان اطلاعات رااز یک پارتیشن به پارتیشن دیگری کپی می کردید .

بعد از تمام شدن کارتان دوباره رایانه تان را خاموش کنید . شما حالا باید همه چیز را به حالت اول برگردانید. هارد دیسک مهمان را با جدا کردن کابل های مادر برد و برق جدا کنید . وضعیت جامپر روی آن را دوباره به حالت اول برگردانید .این حالت روی بدنه هارد دیسک با عنوان Master مشخص شده است .
اگر محل اتصال دوم روی کابل قبلا به سی دی رام متصل بود دوباره آن را به همان وضعیت برگردانید . در کیس را هم کاملا ببندی.

چند راه برای افزایش سرعت ویندوز xp

چند راه برای افزایش سرعت ویندوز xp

1. برای با لا بردن سرعت ویندوز ابتدا وارد my computer بشوید بعد راست کلیک کنید و گزینه properties را انتخاب کنید در گزینه advance در قسمتperformance روی گزینه settingsوvisual effects کلیک کنید در آن با غیر فعال کردن گزینه هایی که به آنها احتیاج ندارید سرعت کامپیوتر را بالا ببرید
2.
اگر برنامه های زیادی روی ویندوز نصب شده باشند سرعت کامپیوتر را پایین می آورند من به شما توصیه می کنم که برنامه هایی را که با آنها کار نمی کنید و به آنها نیاز ندارید پاک کنید چندین عوامل دیگر در پایین آمدن سرعت ویندوز نقش دارند مانند بعضی از بازی ها فارسی سازها ، آنتی ویروسها.
3.
من به شما توصیه می کنم که اگر زیاد با اینترنت سروکار دارید از دو ویندوز xp استفاده کنید یکی فقط برای اینترنت و دیگری برای کارهای دیگرتان
4.
اگر بر روی دسکتاپ خود آیکن های زیادی دارید سعی کنید آنهایی که لازم دارید بگذارید.

   

خط فارسی و مشکلات جستجو در اینترنت

خط فارسی و مشکلات جستجو در اینترنت

خط فارسی دارای مشکلات مختلفی است که در جستجو و بازیابی اطلاعات، مسائل و مشکلات فراوانی را فراروی کابران اینترنت قرار می دهد. به خصوص با رشد سریع انتشارات الکترونیکی بر روی وب در شکل های مختلف پایگاه های اطلاعاتی، وبلاگ و… هیچ قاعده مشخص و ثابتی برای رسم الخط فارسی وجود ندارد و این مسأله باعث شده تا جستجوگران مطالب فارسی با مشکلات فراوانی روبرو شوند.
اینترنت به عنوان یک محمل اطلاعاتی عظیم، منابع اطلاعاتی را در مقیاسی وسیع در دسترس مخاطبان بالقوه قرار داده است. سهولت دسترسی به منابع اطلاعاتی اعم از متن و سایر رسانه ها عمده ترین مزیت اینترنت محسوب می شود. این توانایی که هر کس ناشر آثار خود باشد عواقب ناخواسته ای را نیز در پی خواهد داشت و آشکارترین معضل، آن است که انبوهی از منابع بسیار متنوع و غیرقابل مدیریت را فراهم می آورد.
افزایش سریع منابع اینترنتی نیازمند یک سازمان دهی مفید و مؤثر است. هرچند در حال حاضر راهنمای هایی برای منابع اینترنتی تهیه شده است که براساس فایل های مقلوب ساخته شده توسط موتورهای جستجو و با استفاده از قابلیت های مختلف این موتورها از جمله؛ استفاده از عملگرهای بولی، جستجوی دقیق عبارت، محدود کردن یک جستجو به بخش خاصی از رکورد (مانند عنوان، آدرس) کوتاه سازی کلمات، جستجوی نزدیک یابی واژه ها، ایجاد محدودیت زمانی و منطقه ای و زبانی و …. به جستجوی اطلاعات کمک می کند که می توانید این موارد را در بخش تالار مهندسی اینترنت سایت میکرورایانه مطالعه کنید. اما باید تأکید کرد که در امر بازیابی اطلاعات از اینترنت بدون نمایه سازی نظام یافته نمی توان انتظار بازیابی مفید و مؤثر را داشت.

ادامه مطلب ...

دیواره آتش (Firewall) چیست؟

دیواره آتش (Firewall) چیست؟  

دیواره آتشین (Fire wall) سیستمی است بین کاربران یک شبکه محلی و یک شبکه بیرونی (مثل اینترنت) که ضمن نظارت بر دسترسی ها، در تمام سطوح، ورود و خروج اطلاعات را تحت نظر دارد. بر خلاف تصور عموم کاربری این نرم افزارها صرفاً در جهت فیلترینگ سایت ها نیست. برای آشنایی بیشتر با نرم افزارهای دیواره های آتشین، آشنایی با طرز کار آنها شاید مفیدترین راه باشد. در وهله اول و به طور مختصر می توان گفت بسته های TCP/IP قبل و پس از ورود به شبکه وارد دیواره آتش می شوند و منتظر می مانند تا طبق معیارهای امنیتی خاصی پردازش شوند. حاصل این پردازش احتمال وقوع سه حالت است: ۱) اجازه عبور بسته صادر می شود. ۲) بسته حذف می شود. ۳) بسته حذف می شود و پیام مناسبی به مبدا ارسال بسته فرستاده می شود.

ادامه مطلب ...

10 نکته پیش از استفاده از ویستا

10 نکته پیش از استفاده از ویستا

حال که سیستم عامل ویندزو ویستا در دسترس کسب وکارهای بزرگ قرار گرفته است نظرها و ایده های متفاوتی در خصوص استفاده از این سیستم عامل و جای گزینی آن با سیستم عامل قبلی در سازمان ها و کسب وکارها وجود دارد.
بعضی ها به شدت تمایل دارند که در اولین فرصت ممکن از سیستم عامل ویستا را بر روی شبکه داخلی سازمان و کسب و کار خود استفاده کنند و برخی دیگر ترجیح می دهند که منتظر بمانند و نتیجه استفاده از این سیستم عامل را مورد بررسی قرار دهند. در این مقاله سعی شده است نکاتی که قبل از استفاده از ویندوز ویستا باید مورد توجه قرار گیرد به طور خلاصه ارایه شود.

1- آیا سخت افزار کامپیوتر و یا شبکه داخلی سازمان شما امکان پشتیبانی ویندوز ویستا را دارد؟

ویستا بسیار مجهز و مفید است ولی شاید از یک نظر بسیار نامرغوب باشد و آن نیاز بالای این سیستم عامل به سخت افزار قوی و سنگین است. مشخصا سخت افزار مورد نیاز برای اجرای سیستم عامل ویستا در مقایسه یا سیستم های عامل قبلی ویندوز اختلاف زیادی دارد. یعنی سخت افزار مورد نیاز برای اجرای این سیستم عامل باید بسیار قوی و پرسرعت باشد.

در واقع برای اجرای این سیستم عامل نیاز به دو گروه سخت افزار جداگانه است: یک گروه سخت افزاری مورد نیاز برای اجرای سیستم عامل "
Vista Capable" و دیگری برای اجرای "Vista Premium Ready". این در حالی است که برای اجرای "Premium Ready" نیاز به پردازش گر 1 گیگاهرتز و حافظه RAM حداقل یک گیگا بایت و کارت گرافیکی با کیفیت بسیار بالا است. البته سخت افزار مورد نیاز برای اجرای "Capable" اندکی پایین تر و ارزان تر است.

بنابراین قبل از اینکه برای استفاده از سیستم عامل ویستا در سازمان خود برنامه ریزی کنید شما باید سخت افزار مورد نیاز برای اجرای این سیستم عامل را از وب سایت «راهنمای سخت افزار مورد نیاز برای اجرای سیستم عامل ویستای مایکروسافت» بررسی کنید....

ادامه مطلب ...

10 روش سریع برای رفع مشکلات رایانه

10 روش سریع برای رفع مشکلات رایانه

با استفاده از این 10 روش میتوانید تا حدودی مشکلات سیستم خود را بر طرف نمایید .

۱- شبکه Wi-Fi شما به شدت کند است
اگر دلیل این کندی قطع شبکه نباشد، احتمالا تداخلی ایجاد شده است. ابتدا جای روتر (
router یا همان مودم) را تغییر دهید تا آنرا از معرض موارد مشکل زایی چون امواج مایکرو ویو یا تلفن بیسیم دور کنید. شاید شما از یک کانال شلوغ استفاده میکنید؟ کانال را از طریق صفحه configuration روتر تغییر دهید، بخش Channel را پیدا کنید و
۱، ۶ یا ۱۱ را امتحان کنید. ۲ - کیفیت صفحه نمایش یا display بسیار بد است
با کلیک راست بر روی
desktop، تنیم صفحه نمایش را بررسی کنید، در ویندوز XP به بخش Properties و در ویندوز ویستا به Personalize بروید و از آنجا Settings را انتخاب کنید. اگر نمیتوانید رزولوشن یا کیفیت رنگ را افزایش دهید، دکمه Advanced, Adapter را انتخاب کنید. اگر اداپتور VGA استاندارد یا هر اداپتور دیگر در آنجا فهرست شده بود، یک درایور مخصوص به نوع PC را دانلود کنید.
اگر اداپتور موجود بود، یک نسخه از درایور قبل از آن را امتحان کنید. در ویندوز
XP به ترتیب بر روی Properties, Driver, Roll Back Driver کلیک کنید در ویستا Personalization Control Panel را باز کرده و به ترتیب بر Display Settings, Advanced Settings, Properties کلیک کرده و در نهایت Driver, Roll Back Driver را انتخاب کنید.

ادامه مطلب ...