بر اساس کاربرد، نوع و شکل نمایش و مشخصات تکنیکی، برای پویانماییهای رایانهای فرمتها و انواع زیر را میتوان قائل شد:
۱- پویانماییهای ۲ بعدی فلش (flash animation) - این پویانماییها که معمولا به صورت فایلهایی با پسوند swf ذخیره میشوند، برای پخش نیازمند نرمافزار خاص خود میباشند. به دلیل سادگی در تولید و حجم کوچک فایل بسیاری از پدید آورندگان پویانماییهای دوبعدی و نیز سازندگان تبلیغات اینترنتی، این نوع پویانمایی را ترجیح میدهند. پویانماییهای فلش، بجای ذخیره کردن تصویر، اطلاعات برداری (vector) را ذخیره نموده و طی برنامه زمان بندی طراحی شده توسط انیماتور، در زمان پخش آن را ترسیم مینماید. در پویانماییهای فلش، تصاویر و رنگها معمولاً تخت و فاقد جلوههای ۳بعدی و رنگهای متنوع هستند. این مشخصه (که گاهی با دقت و تلاش انیماتور غیر قابل تشخیص میشود) گاهی به عنوان یک مزیت و گاه نیز به عنوان یک محدودیت برای اینگونه پویانماییها شمرده میشوند.
۲- پویانماییهای ۲ بعدی فلت (flat) - این پویانماییها، در حقیقت تعداد معینی تصویرهای (raster) است که با سرعت معینی پشت سر هم نمایش داده میشوند. مشهور ترین فرمت فایلهای فلت (gif) است. به دلیل حجم بسیار زیاد، این فرمتها به دلیل عدم محدودیت در رنگ و شکلها، گاهی برای جلوههای کوتاه مدت و تکراری (reciprocating short motion) در صفحات وب بکار میرود. پویانماییهای فلت ۲ بعدی دارای کاربرد فراوانی در تولید فیلمهای پویانمایی دارند. در حقیقت تمام آنچه روی صفحهٔ نمایشگرها تماشا میکنیم، پویانماییهای ۲ بعدی فلت هستند. در تولید پویانماییهای ۲بعدی فلت،فریمهای کلیدی همچنان نقش مهمی دارند.
۳- پویانماییهای ۳ بعدی فلت - با گسترش تواناییهای رایانهها و نمایشگرهای مدرن، نرمافزارها و انیماتورها قادر شدند تا سایه روشنهایی با دقت و تفکیک بسیار بالا تولید کنند. تلفیق این توانایی با نرمافزارهایی که اشیاء و صحنهها را در آنها میتوان به صورت مدل ۳ بعدی ترسیم نمود، عملاً نسل جدیدی از پویانمایی را ایجاد نمود که در تولید آنها نیازی به فریم نیست و همهٔ کارها توسط نرمافزار انجام میشود. پویانماییهای ۳ بعدی فلت به دلیل بالا بودن دقت سایه روشنها، زوایا و پرسپکتیو در تصویر بسیار شبیه تصاویر دنیای حقیقی میباشند.
۴- پویانماییهای ۳ بعدی مجازی - از آنجا که مغز توانایی دارد که با تلفیق تصویر دریافت شده از دو چشم و همپوشانی آنها عمق را در فضا درک نماید، میتوان با نشان دادن دو تصویر همزمان به هر یک از چشمها، محیط ۳بعدی را در مغز شبیه سازی نمود. برای اینکار، سازنده، تصویر ۳بعدی مورد نظر را از ۲ نقطه دید (که حدود ۶ سانتیمتر با هم فاصله داشته باشند) ضبط مینماید و نمایش میدهد. به این ترتیب، تماشاگر با کمک ابزار خاصی که قادر است این دو تصویر را برای هر چشم بطور جداگانه نمایش دهد، تصویر را بصورت کاملاً ۳بعدی میبیند. سالنهای نمایش سینمایی ۳ بعدی مثالی از این تصاویر میباشند. عمق این تصاویر گاه چنان است که بیننده احساس میکند قادر است اشیا را لمس نماید.
۵- پویانماییهای ۳بعدی حقیقت مجازی - از این نوع پویانمایی در سطح گستردهای برای بازیهای رایانهای استفاده میشود. با ذخیره شدن مدل ۳بعدی فضاها و اشیاء، رایانه در زمان نمایش تصویر مورد نیاز را آنی محاسبه و ترسیم میکند. از این تکنیک همچنین برای آموزش خلبانان و مانند آن نیز استفاده میشود. تفاوت پویانماییهای حقیقت مجازی با تصاویر ۳بعدی مجازی، در این است که در حقیقت مجازی، هیچ حرکت و واکنشی از قبل خلق نشده و صرفاً بر اساس واکنش یا دستور تماشاگر تصویر خلق میشود و این تصور ایجاد میشود که بیننده در فضایی مجازی در حال حرکت است.
۶- پویانماییهای تلفیقی - در این پویانماییها که کاربرد فراوانی در صنعت فیلم سازی دارند، بخشی از تصاویر واقعی بوده (از صحنههای واقعی تصویر برداری میشوند) و تنها بخشی از تصویر به کمک نرمافزار به آن اضافه میشود. جلوه های ویژه ی سینمایی از فراوان ترین مثالهای این پویانماییها میباشند. خطرات و مشکلات تصویر سازی صحنههایی مانند آتش سوزی، انفجار و... کاربرد این پویانمایی را برای تولید کنندگان بسیار جذاب نمودهاست.